Pierwsze półrocze 2021 roku za nami. W związku z tym to dobry moment, aby zrobić przegląd powtarzających się trendów graficznych. Wydaje się, że możliwości w projektowaniu są niewyczerpane, a i tak parę z nich wraca i króluje przez jakiś czas. Zwłaszcza nieśmiertelny minimalizm, który hołduje zasadzie ,,less is more”. Jednak ja dziś nie o nim.
Poruszę za to 7 innych trendów graficznych, które zdążyły się zadomowić przez pierwsze półrocze 2021. I były one też w pewien sposób obecne w zeszłym roku.
Czy warto za nimi podążać? To zależy już od Ciebie i wymagań projektu. Z pewnością opłaca się czerpać z nich inspiracje albo chociaż refleksje do nabycia nowych umiejętności.
1. 3D
Na początek 3D głównie w formie – przynajmniej ja to tak nazywam – ,,plastusiowych ilustracji”. Stosowane jako hero image na stronach internetowych oraz coraz częściej w zestawach darmowych grafik do ściągnięcia.
Na popularności zyskuje też typografia 3D, czasem w połączeniu z animacją. Widać to po wyzwaniu “36 days of Type” na Instagramie. Literki budowane są z najróżniejszych kształtów i form.
Nie inaczej jest w animacji. Plastusiowe ludziki są obecne w explainer videos, a tuż za nimi niezwykłe i klimatyczne formy w reklamach produktowych.
Na przestrzeni ostatnich lat to właśnie 3D rozwija się najszybciej i zgarnia coraz więcej obszarów. Nauka wymaga dużo cierpliwości i sprawnego oka… jednak o tym możesz przekonać się sam. Po prostu ściągnij darmowy program 3D ,,Blender” i spróbuj wymodelować swojego własnego ,,plastusia”. Zostawiam linka do przydatnego i przyjemnego tutorialu 😉
Jeżeli nie wiesz jak zacząć przygodę z grafiką albo chcesz przenieść swoje umiejętności na wyższy poziom to gorąco zachęcam Cię do przeczytania artykułu na ten temat.
2. Gradienty
W postaci odważnych, kontrastowych kolorów o punktowym i linearnym kształcie. Często z występującym ,,brudem”. Zauważalne wszędzie – od grafik na social mediach, opakowań po strony internetowe i animacje. To one grają tu pierwsze skrzypce.
Gradienty w animacjach przewijają się w różnej formie – albo jako zblurowane obiekty, czasem nawet imitujące 3D. Albo jako tła i rozmaite dodatki.
3. Emoji
Bez nich byłoby naprawdę smutno 😉 To prawda, że używa się ich w social mediach od dawna, jednak dopiero parę miesięcy temu nastąpił na nie prawdziwy boom w świecie designu.
Są wszędzie gdzie się da i w różnej formie. Bo emoji oddaje więcej niż tysiąc słów. Przy okazji dodaje też przyjacielskiego i radosnego tonu. Ten trend przypomina także o tym, że zatoczyliśmy pewne koło w komunikacji wizualnej – tak jak kiedyś ludzie pierwotni porozumiewali się za pomocą pisma obrazkowego, tak obecnie to samo robią emoji.
Pod trend emoji podciągnęłabym dodawanie mimiki różnym przedmiotom.
Na stronie FeelsFm możesz nawet ułożyć swoją playlistę na podstawie wybranej emoji. Algorytm zada dodatkowe pytania i dobierze muzykę odpowiednią do Twojego nastroju.
4. Kształty geometryczne
Istne zatrzęsienie kształtami geometrycznymi, a zwłaszcza obłymi i fluidalnymi kształtami, było i jest obecne na Instagramowych karuzelach. To na pewno miły dla oka dekoracyjny akcent.
Obecnie przebijają się już nie tylko koła – zauważalne są też trójkąty i inne kanciaste formy.
Za to animacje składają się głównie z figur geometrycznych.
5. Krótkie, animowane formy
Animacje zawsze są w modzie. Nie potrzebują aktorów i zbyt dużego budżetu, a są mocno angażujące. Aktualnie na social mediach królują krótkie formy, widoczne w Instagram Stories albo na Linkedinie – nawet w formie zmieniających się obrazków. Wystarczy jeden ruchomy element, a to już przykuwa naszą uwagę.
Myślę, że w drugiej połowie 2021 na Insta karuzelach super widoczne będą delikatnie animowane elementy. Nawet więcej – one już tam są 😉 Dodatkowo ten trend umacnia nowa funkcja na Linkedinie. Już teraz na swój profil można dodać wizytówkę jako krótkie video. To też dobry moment na jego urozmaicenie animowanymi elementami.
6. Niestandardowe litery – szeryfowe, mocno kontrastowe, fikuśne
Opanowały plakaty, social media i chyba najbardziej strony internetowe. Warto rozpatrzeć ten trend graficzny pod tym względem, kto jest oczywiście Twoim odbiorcą i czy na pewno rozszyfruje ten styl. W związku z tym, taka typografia występuje w bardzo eleganckich i nowoczesnych, ale też eksperymentalnych projektach.
7. Styl konturowy
Retro i powrót do lat 60, najbardziej ze względu na stosowaną paletę kolorów – brudne róże, zgniłe zielenie, żółcie. W tym stylu przebijają się inne, mocniejsze kolory i odważna, zróżnicowana typografia.
W animacjach ten styl nabiera całkiem innego charakteru. Sprawdź sam:
Podsumowując
Trendy graficzne przychodzą i odchodzą, czasem się łączą i transformują. Z perspektywy osoby będącej i obserwującej to wszystko od środka – 3D i animacje to umiejętności warte nauczenia przynajmniej podstaw. Inspirowanie się trendami to pewien powiew świeżości. Jednak polecam dostosowywać te elementy pod swoje potrzeby i wymagania.
💡 No dobra Aneta, ale jak to robić?
Łatwiej będzie to pokazać na przykładzie animacji.
Misz-masz form
Wydawać by się mogło, że 3D i styl konturowy to odległe od siebie trendy. W końcu to 3D i 2D. Właśnie! To kontrastowe połączenie nadaje nowoczesny i oryginalny kierunek. Zatem nie ma nudy, bo odbiorca nie wie czego się spodziewać, więc to go tym bardziej zaciekawia.
Podobne, statyczne połączenie zauważysz na ilustracjach od studia Tubik.
Animowane gradienty z szeryfami
W poniższej animacji od Ariela Costy trendy na płynne gradienty i kształty geometrycznie świetnie ze sobą współgrają. Za to typografia na szczęście nie należy do tych zbyt fikuśnych, przez co lektor jest zbędny.
Gradienty i kształty geometryczne w teledysku
I na sam koniec przykład z muzycznego świata. Wszystkim na pewno znany 😉 Połączenie kolażu z wieloma innymi formami. Istny misz-masz pojawia się w trakcie refrenów. Z obserwacji teledysków i lyrics video można przemycić wiele ciekawych pomysłów i inspiracji do własnych projektów.
➡️ Daj znać jak Ty postrzegasz trendy graficzne w 2021 roku i czy czerpiesz z nich inspirację.
Po więcej aktualności ze świata projektowania, animacji i prezentacji oraz cennych wskazówek, dostaniesz w moim newsletterze. Bądźmy w kontakcie, poprzez poniższy formularz:
The form you have selected does not exist.