Widoczne trendy graficzne odpowiadają na zmieniające się potrzeby konsumentów i normy kulturowe, a w ciągu ostatnich 2 lat sporo się jednak wydarzyło. Nie jest to wielkim odkryciem, że branża kreatywna dynamicznie rozwija się w wielu kierunkach.
W podsumowaniu pierwszego półrocza 2021 wskazałam najczęściej przewijające się motywy. Tym razem skupię się tylko na tych, z mojej perspektywy, wiodących i rosnących w siłę. Po zagłębieniu się w parę raportów i spisaniu własnych obserwacji, wyklarowały mi się dwa kierunki, idące ze sobą w parze: przeszłość i przyszłość. Oficjalnie 2022 zapowiada się rokiem kontrastów.
Przeszłość
Jeżeli oglądasz telewizję, to bez wątpienia widziałeś reklamę najnowszego Samsunga. Główną rolę odgrywa przedstawicielka generacji Z, zaś w tle słychać piosenkę Backstreet Boys, znaną Millenialsom. Mam rację, że już pierwsze dźwięki przeniosły Cię do czasów dzieciństwa albo nastoletnich lat, prawda?
Odwoływanie się do przeszłości nazywa się nostalgią. Według raportu Falcon.io o cyfrowych trendach, to słowo od 2019 niezmiennie pojawia się na socialach i zyskuje na popularności – dużo bardziej niż w czasach przed-pandemicznych. Wzięło się to z potrzeby powrotu do bezpiecznych lat, gdzie rzeczywistość nie skupiała się na nowych odmianach wirusach i kolejnych dawkach szczepionek.
Na nostalgię składa się parę wątków:
- Estetyka lat 70 & 90 – psychodeliczne wzory, jaskrawe połączenia kolorów, napęczniałe fonty.
- Estetyka lat ‘00 (Y2K) – różowe kolory, pixele, kontrastowe połączenia kolorów z dominującym różowym, taka era komputera z tyłkiem, pierwszych gier i wypukłych interfejsów.
- Szeryfowe fonty – im bardziej fikuśne i kontrastowe, tym lepiej.
- Kolaż – myślę, że jak najbardziej go można podpiąć pod nostalgię. Osobiście uważam go za powiew świeżości do obecnych wszędzie grafik wektorowych, przeplatających się z 3D. Kolaż lepiej funkcjonuje w świecie kreatywnym, np. w modzie. Na ulicy sama go zauważyłam na billboardzie galerii Wroclavia. Śmielej po niego sięgają też internetowi twórcy przy swoich elektronicznych produktach.
Gdzie najbardziej widać nostalgię? We vlogach. Twórcy stylizują filmy na takie jak ze starej kamery albo nawet nią nagrywają. Kolorystyka z nałożonym ziarnem i okropnie, bliskie przybliżenia podczas kręcenia. Pod takimi filmami przewija się też określenie jak comfort content, czyli tworzenie takich treści, które wydają Ci się bezpieczne, znajome i poprawiają nastrój. Dodatkowo, na miniaturkach widać misz-masz połączonych zdjęć z mnóstwem napisów w szeryfowej formie. Wydaje się, że im więcej się ich zmieści, tym lepiej 😉
Przyszłość
Kontrastem do nostalgii jest prężnie rozwijająca się technologia. Według przewidywań raportu DepositPhoto, czeka nas rozkwit rozszerzonej rzeczywistości. Wystarczy przypomnieć sobie jak obecnie wyglądają filtry na Instagramie lub Messangerze, czy zaprojektowane wirtualnie studia komentatorskie. Myślę, że przy tym kierunku można też zaparkować z modą na NFT, która łączy grafikę 2D z cyfrowym światem. Nawet Teamsy w 2022 roku spodziewają się rozbudowy w stronę 3D – avatarów i wirtualnych pokojów. Twórcy zapowiadają, że będzie można mieć swoją animowaną postać, gdy nie będziesz chciał włączać kamerki. Dobra nowina – koniec z bad hair day!
3D
Stąd warto zwrócić uwagę na rolę 3D. Dostęp do niego powszechnieje, a dedykowane programy prężnie się rozwijają. Przewidywania wskazują, że między rokiem 2020 a 2026, rynek 3D wzrośnie o 20%.
Zabieg 3D przede wszystkim mocniej zaciera granice między światem fizycznym, a cyfrowym i daje świeże spojrzenie na wiele rzeczy. Przy tym mocno się wyróżnia, dlatego będzie pojawiać się coraz częściej i jeszcze bardziej eksperymentalnie. Zauważyłam, że ilustratorzy, którzy do tej pory tworzyli głównie w 2D, zaczynają stawiać pierwsze kroki w przenoszeniu swoich prac do 3D. Prócz tego, strony jak Freepik czy Adobe Stock w swoich propozycjach mocniej wyróżniają elementy 3D.
Data Storytelling
Innym wątkiem, na którym skupia się przyszłość, jest większa świadomość o prezentowaniu danych, tzw. Data Storytelling. Każdy, kto choć trochę dzieli się swoją wiedzą w Internecie, chce przekazywać zrozumiałe treści. Skutkuje to projektowaniem estetycznych grafik w formie karuzel, infografik, ręcznych notatek i włączeniem do tego historii. Wciąż trąbi się o tym, że koncentracja uwagi maleje, a my jesteśmy bombardowani potężną ilością bodźców każdego dnia. Raczej każdy, kto zobaczy skomplikowaną, dziwną tabelkę nie będzie zawracał sobie głowy, co autor miał na myśli. Inspiracją jak mogą być projektowane infografiki jest strona Visual Capitalist.
Pomysł: Jak połączyć trend przeszłości z przyszłością?
Przede wszystkim zwrócić uwagę na format przekazu. Na ten moment warto pomyśleć o połączeniu wspomnianych kierunków w ruchomej formie. Dlaczego? Bo video jest wszędzie – jako reklamy w telewizji, jako content scrollowany na social mediach, jako pamiątka, którą kręcimy, aby uwiecznić chwile.
- Według raportu Cisco, 82% treści w Internecie będzie stanowiło video do 2022 roku.
- Video jest 12 razy częściej udostępniane niż obrazki i tekst razem wzięte.
- TikTok jest najbardziej rozwijającą się platformą, która narzuciła trend łatwych i szybkich w przeglądaniu treści.
- Pionowe video jest już normą w socialach.
- Na Dribbble – portalu dla grafików – możesz się przedstawić w krótkim video. Ta sama opcja funkcjonuje na Linkedinie. Reelsy na Instagramie i Shorts na YouTube są odpowiednikiem TikToka.
- 94% marketerów mówi, że płatne reklamy video pozytywnie oddziałują na ROI w ich biznesach.
Inspiracje
Skąd czerpać inspiracje i jak łączyć ze sobą omówione trendy? Wszystko zależy od potrzeb Twoich i Twoich odbiorców. Nagrywanie siebie, a animacja elementów to bardzo odświeżające zabiegi, jednak mówienie do kamery, to też wielkie wyjście ze swojej strefy komortu.
Najważniejsze, aby budować w głowie widza spójny wizerunek. W tworzeniu materiałów, wykorzystaj poniższe wskazówki (pogrubienie oznacza link i przeniesienie na inspirację):
💡 Na Instagramie pomyśl o animowanych fragmentach, jak gif, nagranie z ekranu albo podkreślenie (zmianą koloru, powiększeniem) najważniejszych rzeczy. Ciekawym sposobem jest wstawienie swojego nagrania jako uzupełnienie do tego, co dzieje się na grafice.
💡 Przy większej serii treści i dostępnym nakładzie pracy, można połączyć elementy graficzne, typografię, pionowy format i nagranie video w podobny sposób, co tutaj. Przypomina mi to mini-filmik tworzony w stylu Vox.
💡 Czujesz, że kolaż to kierunek, który najbardziej Cię kusi? Poniżej inspiracja jak przy szybkich ruchach, elementach 2D i typografii można stworzyć dynamicznie, angażujące video. Na social mediach to nie muszą być długie nagrania, wystarczą mikroskopijne ruchy w grafice składającej się z pociętych obrazków.
💡 Najlepszym kanałem do obserwowania jak łączyć ze sobą naukowe, ciężkie tematy z angażującą formą animacji jest Ted Ed na YouTubie.
💡 Jesteś projektantem i działasz na co dzień z elementami 2D? Zobacz jak żywe stają się formy geometryczne w 3D w połączeniu z animacją. To wymagający próg wejścia, ale też pomysł na dłuższy projekt poboczny w ramach samorozwoju i badania innych ścieżek.
Podsumowując
Wierzę i widzę, że przed treściami ruchomymi nie ma co uciekać, a przyszłość będzie się ścierać z przeszłością. Video i podobne jej odmiany to wcale nie najnowsze odkrycie, ale ta forma komunikacji sprawdzi się w każdej branży. Na początku może się to wydawać przytłaczające w realizacji, jednak najważniejsze są małe kroki. Są to moje własne spostrzeżenia i inspiracje jak można odświeżyć swój wizerunek i wyróżnić się w 2022 roku. Co sądzisz o podsumowanych przeze mnie graficznych trendach?
Po więcej inspiracji oraz cennych wskazówek od soloprojektantki, która wie, jak wnieść Twoje umiejętności na nowy, multimedialny poziom dostaniesz w moim 2-tygodniowym newsletterze. Również, co jakiś czas otrzymasz ekskluzywne okazje o produktach lub warsztatach, dzięki którym będziesz w stanie przejść przeróżne transformacje w graficznym świecie! Zapisz się przez formularz poniżej i bądźmy w kontakcie:
The form you have selected does not exist.