Przydatne funkcje w PowerPoincie – zaawansowane triki cz. 2

Czas czytania: 6 min.

W pierwszej części artykułu o 4 trikach, które odmienią Twoją pracę w PowerPoincie, podzieliłam się z Tobą wskazówkami na szybszą pracę z elementami oraz interesującymi skrótami. Teraz skupimy się na bardziej zaawansowanych funkcjach w PowerPoincie, o których prawdopodobnie nie wiedziałeś oraz trikach, które warto rozważyć, aby lepiej zorganizować pracę. Wspomniane podpowiedzi pozwolą Ci osiągnąć jeszcze lepsze efekty wewnątrz tego programu, zaoszczędzić czas oraz zwiększyć Twoją produktywność i estetykę przygotowywanych prezentacji. Otwórz PowerPointa i do dzieła!

1. Twórz szablony i wzorce slajdów

Szablony to gotowe tła i pomysły na slajdy dostępne w zakładce “Projektowanie”. Również można pobrać zbiór gotowych motywów z różnych stron – jednak to, na ile one faktycznie są dla Ciebie przydatne pozostawiam do własnej oceny. Dlaczego? Bo większość gotowych szablonów jest przeznaczona do wysyłki online, a nie do wystąpień na żywo. Dlatego w tym przypadku radzę, aby na podstawie wszystkich rzeczy, jakie tworzysz w PowerPoincie zastanowić się nad stworzeniem własnego systemu i motywu:

  • zaciągnij swoje kolory i fonty w zakładce „Projektowanie” → „Rozmiar slajdu” → „Kolory/Czcionki”.
  • zobacz, jakiego rodzaju slajdy powtarzają się w Twoich prezentacjach i stwórz dla nich wzorcowe slajdy w „Widoku” → „Wzorzec Slajdów”. Znajdź czas, aby się nad tym zastanowić, zwłaszcza, jeżeli przygotowujesz podobnych slajdów mnóstwo, ale ze zmienionymi tekstami albo danymi.
  • Dalej we Wzorcu, np. na końcu slajdów, przygotuj sobie dodatkowe materiały, z których często korzystasz jak logo, ikonki oraz zdjęcia. One będą widoczne we Wzorcu i będą zawsze razem z Tobą zaszyte w prezentacji, gdy będziesz przygotowywać coś nowego.
  • O czym warto jeszcze pamiętać przy projektowaniu szablonu prezentacji? Przeczytaj mój wpis tutaj i odezwij się do mnie, jeżeli projekt szablonu dla Twojej firmy albo konferencji jest palącą potrzebą, na pewno coś wspólnie wymyślimy! 🙂

2. Korzystaj z Projektanta PowerPoint

Projektant PowerPointa oferuje wskazówki dotyczące efektywnego układania tekstu i grafik na slajdach. To doskonała pomoc w chwilach, gdy brakuje Ci inspiracji. Zamiast tracić czas na przeszukiwanie Internetu w poszukiwaniu pomysłów, możesz skorzystać z gotowych narzędzi, aby zwiększyć atrakcyjność swoich prezentacji.

Wykorzystuj do pracy to, co masz wbudowane w PowerPoincie – podpowiedzi wyświetlają się po prawej stronie, zaraz gdy coś stworzysz albo wkleisz. Patrz na to jako chęć zaoferowania pomocy, ale pamiętaj, że im prościej tym lepiej; czy to co proponuje Projektant PowerPoint pasuje do Twojej wizji i tego, jak Ty będziesz czuł się z tymi slajdami?

To fantastyczna, przydatna opcja w PowerPoincie na szybkie stworzenie estetycznych i efektownych slajdów, gdy nie masz w tym doświadczenia. Pamiętaj tylko, aby wgrać sobie swoje kolory i czcionki, o których wspominam wyżej.

Jak włączyć Projektanta PowerPoint?

  1. Przejdź do zakładki „Projektowanie”.
  2. W menu u góry po prawej stronie będzie dostępna ikonka z błyskawicą “Projektant”.
  3. Obok slajdu po prawo otworzy się okienko z propozycją, jakby tu przedstawić Twoją treść. Podpowiedzi są dobrze pomyślane i mam nadzieję, że Cię zainspirują i zachęcą do tworzenia funkcjonalnych slajdów!

3. Mnóstwo wbudowanych narzędzi do edycji – HIT

Wiesz, że w PowerPoincie masz wbudowane opcje takie jak:

a. Usuwanie tła z obrazka

Co prawda, ta funkcja wymaga jeszcze pracy po stronie inżynierów Microsofta, ale daje radę w sposób satysfakcjonujący, zwłaszcza z białym tłem 😉

Gdy wstawiasz obrazek, w menu pojawia się nowa zakładka „Formatowanie obrazu”. Pierwsza opcja “Usuń tło” podpowiada, co też chciałbyś usunąć z tego obrazka w PowerPoincie. Pędzelkami nakreślasz wartość i poprawiasz to, w czym PowerPoint się pomylił. Fajna opcja, gdy zależy Ci na szybkim działaniu.

💣 Ekstra tip: Możesz ustawić przezroczyste tło dla każdego białego obszaru! Dlaczego to jest ważne? Czasami tło slajdu ma inny kolor niż biały, a grafika nie jest przezroczysta (transparentna). Wystarczy, że wybierzesz grafikę, a następnie przejdziesz do zakładki „Format obrazu”, klikniesz na „Kolor”, a potem użyjesz opcji „Ustaw kolor przezroczysty” na wybranym fragmencie, a automatycznie zostanie on usunięty. Lepiej sprawdza się dla lepszej jakości grafik, ale osobiście uwielbiam tę funkcję! A Ty co o niej myślisz?

b. Edycja punktów lub całkowita zmiana kształtu

Być może spotkałeś się ze slajdami, na których widać zdjęcia przycięte do nieregularnych kształtów? Dobra wiadomość jest taka, że taki prostokąt możesz zamienić na np. trapez prostokątny.

Wstaw prostokąt, a potem idź kolejno: “Formatowanie kształtu” → „Edytuj kształt” → „Edytuj punkty”. Z naciśniętym shiftem przesunęłam sobie jeden bok w lewo i dzięki tej opcji, w dwóch kliknięciach zmieniłam całkowicie kształt.

c. Zmiana czcionki w całej prezentacji w dwóch kliknięciach

Często się zdarza, że jednak dana czcionka w prezentacji nie pasuje/źle się wyświetla/została użyta przypadkowo, a też nie chce Ci się jej zmieniać ręcznie na wszystkich 40 slajdach. Czasem jakaś czcionka zaszyje się w slajdach i nie wiesz, gdzie ona dokładnie jest.

Wobec tego jest taka opcja w „Narzędziach głównych” jak “Zamień → Zamień czcionki”. Wybierasz tę, którą masz obecnie i nową docelową. Gotowe!

d. Zmiana koloru obrazka, rozmazanie i zmniejszenie krycie

Przykład niżej:

W tym przypadku wklejasz jakikolwiek obrazek i dopasowujesz go rozmiarowo do slajdu. Możesz go też przyciąć używając opcji „Format obrazu” → „Przytnij” → „Współczynnik proporcji 16×9”.

W zakładce „Format obrazu” masz dostępne opcje (zaraz obok „Usuń tło”) takie jak „Korekcje, Kolor, Efekty artystyczne, Przezroczystość”. W opcji „Kolor” PowerPoint podpowie, że możesz dać tonację z Twojej prezentacji, jeżeli zaciągnąłeś swoje kolory do wzorca. Lub wybrać czarno-białą opcję.

Natomiast w „Efektach artystycznych” → „Rozmycie” (5 opcja w drugim rzędzie od góry) rozmazujesz lekko zdjęcie.

Na sam koniec w opcji “Transparentność” lekko zmniejszasz krycie obrazka albo dodajesz kolorowy prostokąt i w nim zmniejszać krycie do 60%. Dodajesz tytuł. Fajny pomysł?

4. Używaj Notatek i Trybu prezentera do doskonalenia swojego wystąpienia

Masz gotową narrację, piękne slajdy i co dalej? Tylko proszę, nie marnuj swojego potencjału i nie myśl, że „jakoś to będzie, bo zawsze było”.

Jak zacząć prezentację? Z tym pomogą Ci notatki i Tryb prezentera w PowerPoincie (dostępny w zakładce „Pokaz slajdów”). To pierwszy krok do pokazania Twojego dzieła. Miejsce na notatki znajdziesz pod każdym slajdem. Jest to przestrzeń niedoceniania i w ogóle niewykorzystywana.

Jeżeli chcesz przećwiczyć swoją prezentację ze slajdami, warto wrzucić sobie tekst, o którym chcesz opowiedzieć. Najpierw możesz robić to na sucho, po prostu przewijając gotowe slajdy z narracją w notatkach takie jak są. Gdy wszystko będziesz miał gotowe do przećwiczenia, notatki będą wyłącznie dostępne tylko dla Ciebie w Trybie Prezentera. To doskonałe narzędzie do wyszlifowania Twojej prezentacji.

Zwracam ogromną uwagę na to, że w Trybie Prezentera masz podgląd na obecny slajd z notatkami i widzisz też, jaki slajd będzie za chwilę. Dodatkowo, w opcjach pod bieżącym slajdem znajdziesz mnóstwo opcji jak wskaźnik laserowy (przydatny na spotkania wewnętrzne), podgląd na wszystkie slajdy czy napisy, które możesz włączyć podczas mówienia na żywo.

5. Porządkuj animacje w Okienku Animacji

Animacje w PowerPoincie są bardzo rozbudowane i dzięki temu jeden element może mieć naprawdę wiele transformacji. Tylko jak potem je wszystkie uporządkować?

W zakładce „Animacje” → „Okienko Animacji” zobaczysz podgląd każdego z efektów.

Do każdego elementu dodajesz kolejne animacje za pomocą przycisku „Dodaj animacje”. W panelu po prawo możesz zamienić ich kolejność i sprawdzać, czy jesteś blisko efektu, który sobie wymyśliłeś.

💣 Ekstra tip: Sprawdź co można edytować w każdej animacji. Kliknij prawym przyciskiem na dany efekt w Okienko animacji i przejdź do „Opcje efektu…”.

6. Użyj efektu Zoom dla podsumowań (i nie tylko!)

Zdarza Ci się robić podsumowywanie i często wracać do slajdów, gdy pada więcej pytań? Możesz to teraz zrobić bez przepraszania i przeklikiwania się we wspomniane slajdy, ale za pomocą gotowej funkcji dostępnej we „Wstawianie” → „Powiększenie” → „Powiększenie z podsumowaniem”.

Dodatkowo ta funkcja nie tylko podsumowuje i pokazuje wgląd na potrzebne slajdy, ale też oferuje przejścia do kolejnych slajdów. Przypomina to efekt w Prezi. Myślę, że fani tego programu w końcu znajdą coś dla siebie w tym oldschoolowym PowerPoincie 😉

💣 Ekstra tip: Ten efekt genialnie nada się na jakieś quizy i koniecznie na animowane prezentacje! 🙂

Przydatne funkcje w PowerPoincie – zaawansowane triki!

Jak widzisz, PowerPoint oferuje mnóstwo zaawansowanych funkcji, które pomogą Ci w wizualnym i animacyjnym dopieszczeniu Twoich slajdów oraz w przygotowywaniu się do ich zaprezentowania! Pamiętaj, że ciągłe doskonalenie umiejętności w PowerPoincie pozwala przyciągać uwagę widowni i skutecznie przekazywać potrzebne informacje. A jeżeli czujesz niedosyt na myśl o prezentacjach multimedialnych, sprawdź poniższe artykuły, koniecznie bądź na bieżąco z moimi treściami na Linkedinie albo zapytaj o dedykowane szkolenie z PowerPointa dla Twojej firmy.

⚡ Poznaj 30 trików, zdobądź bonusy i przejdź przez 7 case study, dzięki którym wizualizacja danych w prezentacjach stanie się prosta i angażująca. Twórz slajdy z danymi w PowerPoincie, które zrozumie i pokocha Twój odbiorca!

W pigułkowym szkoleniu „Atrakcyjne dane w prezentacjach” nauczysz się krok po kroku podejścia do tworzenia pierwszorzędnych slajdów z danymi w PowerPoincie. Zostawisz konkurencję w tyle… bo odbiorcy w końcu zrozumieją Twój przekaz i podejmą wskazane przez Ciebie działania. 🌟

Sprawdź poniższe linki: