Prezentacja pitch deck dla inwestora – graficzne wskazówki

Czas czytania: 4 min.

W biznesie nie wystarczy już tylko genialny produkt czy pomysł – trzeba umieć go też zaprezentować. „The better an idea is packaged, the faster it moves.” Ten cytat idealnie oddaje istotę prezentacji pitch decka dla inwestora. Ważnym elementem jest nie tylko to, co oferujsz, ale jak potrafisz to przekazać. I dlatego przygotowanie odpowiedniego pitch decka jest tak istotne dla każdego przedsiębiorcy i wizjonera.

Na ostatniej prostej związanej z oprawą wizualną Twojego decka, nie warto ryzykować czasu, który poświęciłeś na solidne przygotowanie merytoryki i strategii. Przeciętna i niedopasowana grafika może to wszystko zniweczyć.

Dobrze wykonany pitch deck – poza stałą strukturą, którą można znaleźć w internecie – powinien przekonywać i poruszać do działania. Emocje i wrażenia wizualne, jakie wywołujesz są równie ważne, co same dane. Dlatego zrozumienie, jak właściwie „zapakować” pomysł, staje się wyróżnikiem w tej kwestii.

O czym warto pamiętać podczas tworzenia skutecznych slajdów w pitch decku od strony wizualnej?

Oto 5 graficznych wskazówek, wypracowanych z własnego doświadczenia oraz przy współpracy z zagranicznym inwestorem. Zapraszam do lektury!

1. Wprowadzenie kolorowego bohatera, czyli rozwiązania

Nie bój się eksperymentować z kolorami na pierwszych slajdach.

Kolorem można podkreślić świat „przed” i „po”. Dlatego zaczynając od zajawki slajdu z problemami, użyj ciemnych, szarych barw przeplatających się z innym, alarmowym kolorem, np. czerwienią dla ikon obrazujących dane zagadanienia. Takie barwy wprowadzają zaniepokojenie i atmosferę narastającej katastrofy, którą może uratować tylko Twój produkt.

Następnie, gdy przechodzisz do prezentacji rozwiązania, zmień barwy na te, które reprezentują Twoją firmę. To prosta, ale skuteczna technika, która podkreśla przemianę od problemu do rozwiązania, dzięki Twojemu pomysłowi, budując emocjonalną więź z publicznością.

2. Konkret w tytule

Tytułowy slajd musi jednoznaczenie wskazywać, o co chodzi w Twoim pitchu. Od samego początku!

Użyj wyrażeń, które opisują, co dokładnie Twój produkt lub usługa rozwiązuje, a obok umieść wizualizację produktu, mocup aplikacji lub symbolikę z nim związanej, aby jeszcze lepiej wprowadzić inwestorów w świat Twojego przedsięwzięcia.

Poza tym, w slajdzie tytułowym polecam przyjąć następującą kompozycję elementów: po lewo od góry logo, wyrównany do lewej tytuł-konkret, seria, a po prawej wizualizacja. Skanownie wzrokiem przebiegnie wtedy od konkretu słownego do wizualnego szczegółu.

3. Konkurencja w tabeli

Unikaj abstrakcyjnych porównań na osi X i Y. Postaw na konkretne funkcje w prostej tabeli.

Wypisz cechy i funkcje, które wyróżniają Twoją firmę na tle konkurencji. Inwestorzy cenią precyzyjność, więc koncentruj się na rzeczach, które naprawdę sprawiają, że Twój produkt wśród konkurentów jest unikalny. To podejście zbuduje nie tylko zaufanie, ale także jasno pokaże, dlaczego Twoja oferta wyróżnia się spośród innych i co posiada takiego, czego inni nie mają.

Dodatkowo, nie używaj czarny linii w środku i na zewnątrz tabeli. Zamiast tego postaw na mniej przytłaczający kolor jakim jest szary oraz zredukuj pionowe linie. Wyrównaj teksty do lewej, a dane numeryczne do prawej. Tą samą zasadę zastosuj do nagłówków tych kolumn.

4. Klarowne prognozy

Unikaj przeciążenia slajdów zbyt skomplikowanymi wykresami.

Rozdziel informacje, podkreślając konkrety i wyraźnie przedstawiając je na wykresach. Jeśli porównujesz się z konkurencją, zastanów się, czy chcesz budować wrażenie straty czy zysku wśród odbiorców.

Wybierz wykresy, które najlepiej oddają pozytywne aspekty Twojego przedsięwzięcia, jednocześnie dostarczając precyzyjnych danych, opakowanych storytellingiem.

5. Spójność fotografii

Spójność dotyczy wszystkiego – kolorów, fontów i kompozycji. Nie można też ignorować zdjęć.

Zwróć uwagę, czy zdjęcia są ujednolicone, zwłaszcza jeśli chodzi o założycieli i kluczowy zespół. Jeżeli CTO ma nietypową fotografię, postaraj się dostosować ją do reszty prezentacji. Jedną propozycją jest wycięcie sylwestek i umieszczenie ich na jednolitym tle. W ten sposób tworzy się spójność i profesjonalny wygląd, który z pewnością przyciągnie uwagę potencjalnych inwestorów.

Jeżeli jedna fotografia jest czarno-biała, to znajdź kolorową, albo postaraj się dopasować resztę wizualizacji tak, aby te czarno-białe zdjęcia nie odstawały od reszty slajdów i stylu całej prezentacji.

Pamiętaj też, aby logo, które pojawiają się np. w slajdzie z partnerami albo w zespole, były uspójnione rozmiarem i kolorystyką. Możesz postawić w tym przypadku na monochromatyczne wersje logo, czyli czarno-białe albo kolorem pasujące do tła – jeżeli tło jest fioletowe to postaw na jasnofioletowe logo.

Oprawa graficzna pitch decka, która pokazuje, że WARTOści są widoczne dla inwestorów

Tworzenie efektywnego pitch decka dla inwestora to sztuka balansowania między merytorycznym przekazem a przyciągającą wizualną formą. Projekt graficzny nigdy nie powinien być odsunięty na dalszy plan, jeżeli chodzi pozyskiwanie funduszy. Dlatego mam nadzieję, że tymi wskazówkami pomogłam Ci prześledzić, czego pod względem graficznym może brakować w Twojej prezentacji.

A jeżeli jesteś w trakcie tworzenia przekonującej narracji do swojego pitch decka:

  • i zależy Ci na atrakcyjnych slajdach, ale nie masz czasu ani zasobów w Twoim teamie, aby się tym zająć
  • chcesz przemienić niezrozumiałe dane w przystępnie wizualizacje
  • potrzebujesz szybkiego wsparcia doświadczonej, multimedialnej ekspertki, który rozumie aspekt pitch decków

to skontaktuj się ze mną i razem zacznijmy pracować nad Twoją prezentacją, która w przekonujący sposób pokaże wartość Twojego przedsięwzięcia.

Sprawdź propozycję współpracy tutaj.