Trendy graficzne 2024 – go bold or go home

Czas czytania: 7 min.

Rok 2024 kreśli się jako obszar umacniania widocznych już kierunków i uregulowania tego, co już znamy. Po poprzednim roku 2023, nazwanym przeze mnie “rokiem przyspieszenia”, AI nadało nowy wymiar tworzeniu kreacji, zarządzaniu projektami oraz wszelkim działaniom w Internecie. I faktycznie, wszystko nabrało szaleńczego tempa. Dlatego trendy graficzne 2024 wyłaniają się tym razem jako motyw “boldness”.

Co według mnie oznacza to słowo? Wszystko, co dynamiczne i ruszające się, jaskrawe kolory, nieoczywiste łączenia fontów, gradientów oraz stylów, które dają niepowtarzalną żywotność. I w sumie brzmi to podobnie jak każdy rok, ale w tym schemacie najważniejszym elementem napędzającym boldness… będziesz Ty! Twoja autentyczność i ludzki czynnik będzie na topie wśród panoszącej się sztucznej inteligencji. Tak nawet wytypował Instytut Pantone, który co roku wybiera przewodzący kolor na dany rok i tym razem padło na Peach Fuzz. To brzoskwiniowy meszek oznaczający bliskość, budowanie relacji i przede wszystkim zaopiekowanie się sobą. Daje to wniosek, że nadal po prostu lubimy wi(e)dzieć kto jest po drugiej stronie ekranu.

I ja z tym ostatnim w 100% się zgadzam, dlatego też na końcu mam dla Ciebie info jeżeli jesteś gotów na budowanie relacji 🙂 To słowem wstępu, więc mam nadzieję, że rozpaliłam w Tobie ciekawość odkrycia, co dla Ciebie tym razem przygotowałam. Zapraszam do kolejnej edycji trendów graficznych, w których łączę własne obserwacje wizualne jako projektantka oraz aktywnie śledząca fanka tego, co piszczy w marketingu.

Trendy graficzne 2024 skupią się na 3 aspektach, które ukształtują motyw “go bold or go home”: animacja, realizm i kolaż.

Animacja: nowe spojrzenie na montaż oraz mikro ruchy w trendach graficznych 2024

Wszystko sprowadza się do ruchu, a jakże!

W 2024 warto postawić na dynamiczne elementy, które wniosą do projektu energię i życie. Uświadomił mnie o tym post jednego video editora, który zachęcał motion designerów do mocno zaawansowanej edycji KRÓTKICH filmików. Pokazał porównanie przed, czyli prosty montaż filmiku, a następnie wersję mocno dynamiczną, z wieloma dodatkowymi elementami, która sprawiała, że z zaciekawieniem chciało się oglądać więcej podobnych materiałów.

I akurat osoby znające się na animacji mogą wnieść nową wartość do krótkich rolek oraz filmików, włączając w to ich dobry gust animowana i projektowania dynamicznych ujęć oraz przejść (a także rozwinąć przy tym swoją ofertę). W tym przypadku praca sprowadza się do współpracy z żywym materiałem i opowiedzenia historii wraz z osobą nagrywającą.

Niezależnie od tego, czy inspirujesz się estetyką lat 90, czy poszukujesz nowoczesnych rozwiązań, motion designerzy i video edytorzy powinni eksplorować różne style i próbować łączyć je w unikatowy sposób. I chcę też zauważyć, że maksymalizm w edycji filmików nie jest wiążący, a wystarczy pójść w jeden element w ogólnym projektowaniu: mikro ruch.

Dynamiczne napisy pojawiające się dosłownie wszędzie, odmieniły świat filmików jednym detalem. Po prostu nie są jedną dużą, zbitą ciągłą całością, a narrację wzmacnia i prowadzi zmiana koloru danego słowa.

Mikro ruchem może być:

  • delikatnie animowana infografika (dodatkowe elementy jak powiększenia, obracanie się gwiazdek, migawki) wstawiona na blogu w artykule
  • infografika lekko przewijająca się w dół w filmiku wstawionym na social mediach (zamiast wstawiania wielkiej, długiej infografiki, która jest czytelna dopiero jak otworzy się ją samoistnie w okienku przeglądarki)
  • przesuwające się elementy na stronie
  • wstawiony głos jako fragment w grafice, gdzie animują się fale dźwiękowe (sociale)
  • w mockupie telefonu wstawione ruchome ekrany aplikacji (i sądzę, że to i większa rola video może być wykorzystywana przy tworzeniu prezentacji inwestorskich w 2024 roku)
  • filmik-ozdobnik przycięty do jakiegoś kształtu i wstawiony na grafice na social mediach
  • zdjęcie i animowane napisy, które dają złudzenie, że ktoś się wypowiada (sociale)
  • plakat z delikatnie animowanymi elementami w przestrzeni publicznej (bilbord na parkingu).

Wprowadzenie mikroruchów do swoich kreacji to:

👁️ Zwrócenie uwagi odbiorcy
Mikroruchy działają jak magnes, przyciągając wzrok i skupiając uwagę na istotnych informacjach. To taki taniec treści na ekranie, który nie pozwala nikomu oderwać wzroku.

💪 Wsparcie storytellingu
Ruchy wzbogacają narrację, podkreślając kluczowe momenty. Twoje opowieści stają się bardziej dynamiczne i przekonujące, a mikroruchy są niczym tło do ekscytującej historii.

🧠 Poprawienie doświadczenia użytkownika
Mikroruchy dodają interaktywności do prezentowania treści, angażując odbiorców na nowym poziomie. To nie tylko estetyczny dodatek, ale także subtelny sposób na zwiększenie zaangażowania.

💫 Wyróżnienie się na tle konkurencji
W dzisiejszym zatłoczonym świecie informacyjnym, mikroruchy pomagają Ci wybić się na pierwszy plan. To nie tylko kwestia estetyki, ale również skuteczności w przekazywaniu treści.

I co roku animacje zawsze przewijają się w tworzonych kreacjach i są w trendach.

Jako grafik możesz się obawiać nauki nowego narzędzia do animacji albo umiejętności, a jako marketingowiec kosztów. Akurat to drugie zneutralizowałam w jednym poście na Linkedinie. I jeśli potrzebujesz montażu na YouTube od doświadczonej projektantki multimedialnej, to napisz do mnie, a razem stworzymy imponujące i angażujące materiały video albo animacje. 😉

Realizm: maksymalna brzydota napędzana przez Gen Z

Spotify doskonale umie łączyć trendy. W corocznym podsumowaniu Wrapped tym razem widoczna jest maksymalna brzydota, czyli dziwne łączenie stylów: pikseloza, kontrastowe gradienty i formy oraz wycięte elementy. I mimo że taka “brzydota” jest obecna, wszystko jest czytelne, wyważone i wyrafinowane. Tworzyć “brzydkie” rzeczy “trza” nadal umieć i jest to umiejętność wymagająca dobrych podstaw projektowania.

I styl zaprezentowany w podsumowaniu Spotify wg mnie idealnie przedstawia całą generację Z, która mocno napędza nostalgię i taką brzydotę.

Autentyczność, młodzieżowość i ludzki aspekt odgrywają wyróżniającą się rolę w kontekście oddania się prowadzeniu przez sztuczną inteligencję. Pamiętasz okres na dopiski albo artykuły podpisane, że stworzyła je sztuczna inteligencja? 😉 Powiedzmy, że wchodzimy teraz w czas, w którym (mam nadzieję) wejdą pewne regulacje co do jej używania i nauki. A ludzki aspekt wcale nie będzie mniej znaczący.

Bo realizm i autentyczność podpinam też pod pójście w kierunku transparentności w marketingu, w działaniach biznesowych oraz w pokazywaniu jeszcze więcej fotografii i video. Tych naprawdę dedykowanych i ukazujących jak produkty lub usługi pomagają innym ludziom, robionych nawet bardzo randomowo w stylu photo dump. I Pinterest w swoich przewidywaniach uwzględnił tę autentyczność i budowanie relacji jako Big Talk. A spójrz na filmiki od Youtuberów (i teledyski też!), gdzie w przebitkach króluje… kwadratowy format i niewyraźny obraz – czasy Full HD, a tu zaczęła się robić moda na 360p. Ciekawe, prawda?

Co do video, to przewiduję powrót do dłuższych form i tworzenia treści tzw. evergreen. Zarówno w postaci filmów i wpisów blogowych. Nie czujesz przemęczenia i Dnia Świstaka bezwiednym scrollowaniem sociali? To uczucie powtarzalności, zalewania urywkami treści z każdej strony sprawia, że twórcy i marki szukają rozwiązań jakby tu nawiązać dłuższą, a nie tylko przelotną relację z odbiorcami. Dlatego email marketing, kierowanie do długich filmików wraca do łask i też będzie powoli zajmować odpowiednie miejsce w strategiach marketingowych.

Kolaż: misz-masz elementów, stylów, formatów i przestrzeni w zrównoważonym rozwoju

Na sam koniec zostawiłam kolaż i według mnie jest to największy trend z ostatnich czasów, który będzie jeszcze bardziej się rozkręcał i przyjmował naprawdę przeróżne formy oraz będzie wdrażany w wielu kreacjach. Mieszanie stylów, typografii, elementów 3D z 2D, przenoszenie obiektów do rzeczywistości i przede wszystkim ANIMACJA nadaje kolejne życie kolażowi.

Co jeszcze można do niego włączyć? Rysowane elementy jako podkreślenia i kinetic typography wrócą do wspomagania w przykuwaniu uwagi. I myślę, że kolaż dobrze się sprawdzi w kampaniach w kierunku dbania o środowisko, wyrażania komentarzy kulturowych czy aktualnych wydarzeń. I akurat w kolażu pójście w maksymalizm czy minimalizm nie będzie miało, aż tak wielkiego znaczenia jak po prostu tworzenie nowego wyrazu siebie, marki czy produktu. I jeszcze dla inspiracji podrzucam tę stronę, gdzie widać w mojej opinii cały rok 2024.

A nowa funkcja robienia kolażu na Pintereście już na pewno podkreśla to, że właśnie ten trend będzie nam się wylewał z lodówek 😉

Co jeszcze warto wziąć pod uwagę, uwzględniając powyższe założenia?

  • Zabawę z typografią – bez zwracania uwagi, czy są to szeryfowe fonty, czy bardziej fikuśne. Odważna, duża litera zawsze jest mile widziana.
  • 3D – tego nie da się uniknąć. Więcej o tym przeczytasz w starszej edycji z 2022, gdzie dawałam sporo inspiracji. Aktualnie teraz dochodzi stylistyka a’la MidJourney, która też po trochu udaje 3D, ale bardziej przypomina rysowanie pędzlami.
  • Wyraźne oddzielenia elementów za pomocą prostokątów i wykorzystanie różnych tekstur i gradientów.

Hej Aneta, a czy istnieją trendy w prezentacjach?

I tak, i nie. Mimo że siedzę w tworzeniu prezentacji, uważam, że tu raczej nie ma żadnych przełomów. Jednak przede wszystkim, w prezentacjach zawsze liczy się cel po co Ci ta prezentacja 😉 A patrząc na to, co trenduje, jak rozwijają się narzędzia, w jakim kierunku podążają niektóre wartości i co jest często wyszukiwane, to mogę powiedzieć, że w prezentacjach najważniejsza będzie interaktywność i animacja. Chęć pokazania, że to co króluje na stronach i social mediach można bez problemu włączyć w prezentacje. Dzięki czemu można je wprowadzić na nowy poziom i celowo odciąć łatkę starych, nudnych slajdów z bulletami. I to w tym kierunku zmienia się oprogramowanie do robienia prezentacji i sam PowerPoint.

Podsumowując trendy graficzne 2024

Trendy graficzne 2024 będą ukierunkowane na odwagę, autentyczność i dynamiczność w projektowaniu. A czynnik ludzki będzie przebijał się w erze sztucznej inteligencji. Animacje z mikroruchami, maksymalna brzydota oraz autentyczność w działaniach z kolażem stanowią główne przodujące style, dodając energii i atrakcyjności projektom. Zadanie na ten rok to eksperymentować i dać się ponieść wszelkim ruchom – zarówno jeżeli chodzi o format jak i o nabywanie umiejętności.

Artykuł Ci się spodobał i chcesz mieć dostęp do trendów, przydatnych wskazówek i przemyśleń soloprojektantki w multimedialnym świecie?

Zapisz się do Multimedialnego Newslettera tutaj! To właśnie tam możemy być w stałym kontakcie! Co 2 tygodnie, w niedzielę, dostaniesz maila, który otworzy przed Tobą drzwi do fascynującego świata projektowania graficznego, prezentacji i animacji. A także co jakiś ekskluzywne okazje o produktach lub warsztatach, dzięki którym będziesz w stanie przejść przeróżne transformacje w graficznym świecie.